Aktualnie ratujemy
Nie daj się nabić w zieloną butelkę. Słów kilka o greenwashingu

 

Coraz więcej osób interesuje się ekologią i chcą kupować produkty ekologiczne. Jest to dobra wiadomość, bo dzięki temu wiemy, że w społeczeństwie wzrasta świadomość o tym, że o naturę należy dbać, podobnie jak o własne zdrowie, które niszczymy różnymi specyfikami o kiepskim składzie. To, co z natury jest najlepsze. Wymaga też więcej pracy, dlatego wszelkie produkty „eko” zazwyczaj są nieco droższe, ale również bardziej sycące czy wydajniejsze. Niestety, okazuje się, że chęć zmiany życia na lepsze podchwyciło też wiele firm. Nie zamierzają one zmieniać swojej polityki, ale mimo wszystko sprzedawać produkty drożej i częściej. W ten sposób powstał greenwashing. Czym jest i w jaki sposób nie paść jego ofiarą?

Greenwashing w wolnym tłumaczeniu oznacza „ekościemę” lub „zielone kłamstwo”. I nie, wcale nie znaczy to, że produkty ekologiczne nie działają czy są niepotrzebne. Zjawisko to polega na wywoływaniu i klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub firma go wytwarzająca są w zgodzie z naturą i ekologią. Metody działań tego typu firm zostały sklasyfikowane przez liczne organizacje ekologiczne, które wciąż trzymają rękę na pulsie. Jednym ze sposobów na oszukiwanie klienta jest brak dowodów, że dana firma postępuje ekologicznie. Nie są w stanie podać żadnych danych, które potwierdzałyby ich założenia, że produkty są wytwarzane zgodnie z naturą. Przekłada się to również na to, że opis produktu jest nieszczegółowy i nie precyzyjny. Nie są to kłamstwa, jednak wyraźnie wprowadza w błąd. Zapis „wszystko z natury” jest jak najbardziej prawdziwy, jednak musimy pamiętać, że w naturze występuje również wiele substancji toksycznych, które szkodzą naszemu zdrowiu, a ich przetwarzanie zagraża również środowisku. Są również produkty określane mianem „mniejszego zła”, gdzie ekologia ma być kamuflażem. W ten sposób powstają właśnie ekologiczne papierosy, czy też pestycydy, które, mimo swojej nazwy, wciąż są niebezpieczne zarówno dla ludzi jak i dla środowiska. Niektóre marki posuwają się nawet do fałszowania swoich etykiet, podając na nich nieistniejące certyfikaty i oznaczenia. Same projekty mogą sprawiać wrażenie, że produkt jest bardziej ekologiczny. Grafika zdecydowanie bardziej przemówi do wyobraźni konsumenta, niż skład, który bardzo często jest niezrozumiały. Bardzo często promowane są również produkty „ekologiczne”, które faktycznie mogą przysłużyć się środowisku, tak jak np. energooszczędne żarówki, jednak należy pamiętać o tym, że nie tylko docelowy produkt musi być ekologiczny, ale również jego wykonanie: wytwarzanie danego produktu może wiązać się z zanieczyszczaniem środowiska, lub sam produkt może być wykonany z materiałów, które są niebezpieczne i toksyczne. Producenci bardzo często odwołują się również do czegoś, co nie ma racji bytu: zapewniają, że w ich produktach nie ma substancji, które już od dawna są zakazane prawnie, więc nawet nie powinny się znaleźć w składzie jakichkolwiek kosmetyków czy przedmiotów.

Trzeba mieć na względzie to, że im bardziej firma reklamuje się jako ekologiczna, tym bardziej trzeba być czujnym i należy zwracać uwagę na każdy szczegół. Jeżeli więc zależy Ci na tym, aby korzystać z ekologicznych produktów, to stosuj jedynie sprawdzone marki, a przede wszystkim za każdym razem dokładnie sprawdzać skład danego produktu. Jeżeli faktycznie chcemy żyć zgodnie z ekologią, musimy dociekać. Niestety, istnieje wiele firm, którzy zmianę życia na zieloną będą chcieli wykorzystać dla własnych korzyści. Istnieje również możliwość sprawdzenia poszczególnych firm na stronie Greenwashing Index, która jest spisem wszystkich nieuczciwie podpisujących się ekologią producentów.

Nie dajmy się nabić w zieloną butelkę. Dokładnie sprawdzajmy, czy dane produkty są godne zaufania. Zjawisko greenwasingu wciąż jest niezwykle popularny. Uniknąć go możemy jedynie wtedy, gdy będziemy przykładać ogromną wagę do tego, co kupujemy.

Zdjęcia

Zgłoszenie o wsparcie Szczekają o pomoc Mini Farma Eko Klub Księga gości Adopcja realna Adopcja wirtualna Metamorfozy Galeria zdjęć Kwestarnia Paka dla zwierzaka Folwark zwierzęcy Sklep charytatywny Ślub z Centaurusem
Kontakt
Fundacja Centaurus
ul. Wałbrzyska nr 6-8
52-314 Wroclaw

kontakt@centaurus.org.pl
tel. 518 569 487 lub 518 569 488

PKO BP 15 1020 5226 0000 6002 0220 0350

Swift/Bic: BPKOPLPW
IBAN: PL15102052260000600202200350
Dla wpłat zza granicy i wpłat stałych (Raiffeisen Bank):
PL36 1750 1064 0000 0000 2257 6747 (wpłaty w PLN)
PL17 1750 1064 0000 0000 2257 6798 (wpłaty w EUR)
Jeśli chcesz zostać szybko poinformowany o wyniku akcji - podaj w tytule wpłaty dodatkowo swój nr telefonu. Zadzwonimy lub otrzymasz sms!