fbpx
Aktualności

Kaskadyzacja Wisły

7 czerwca 2021 No Comments
WSTECZ

Sprawa dotyczy zapory we Włocławku, reliktu z przeszłości, betonowego kolosa, który w 1970 roku przegrodził Wisłę w imię wybujałej wizji połączenia Górnego Śląska z Bałtykiem w celu transportu węgla i innych surowców z Górnośląskiej Strefy Ekonomicznej do morza. W owych czasach największym problemem była dolina dolnej i środkowej Wisły, która cechowała się licznymi naturalnymi płyciznami i usypiskami piaskowymi stwarzając idealne warunki lęgowe dla tysięcy gatunków ptaków. Nikt jednak nie przejmował się środowiskiem naturalnym tego rejonu, które okazało się od zawsze być unikatowe w Europie. W planach było wybudowanie 9 zapór od Włocławka aż do Tczewa. Rzeka miała być uregulowana do tego stopnia aby mogły tamtędy swobodnie przepływać barki o wyporności ponad 1000 ton. W 1970 roku z pompą oddano do użytku pierwszą zaporę we Włocławku wraz z elektrownią a ten sukces jeszcze bardziej rozśmielił projektantów. Teraz, według nowych planów, wzdłuż Wisły miały pływać nawet morskie liniowce, które, po wpłynięciu w wody śródlądowe, cumowałyby w ogromnych portach w Ciechocinku czy w Warszawie, ba, nawet w Krakowie. Fantazja ówczesnych projektantów nie znała granic. W 1978 na XII zjeździe KC PZPR walnie ogłoszono Wisłę jako SYMBOL ROZKWITU SOCJALISTYCZNEJ POLSKI, SZLAK WIODĄCY W PRZYSZŁOŚĆ.

Jest rok 2000. Z wielkiego planu nici. Ostała się jedynie tama we Włocławku, która coraz bardziej grozi zawaleniem. Nigdy nie planowana była jako samotny obiekt a specjaliści raportują, że ulegnie całkowitemu zniszczeniu do 2009 roku. Wobec takich raportów, Sejm uchwala konieczność zabezpieczenia stopnia we Włocławku.
Jednocześnie Polska przygotowuje się do wejścia do Unii Europejskiej. Jest nad czym pracować. Jednym z warunków przyjęcia jest wyznaczenie w Polsce obszarów, które spełniają wytyczne programu NATURA2000. W 2004 roku, po wejściu do Unii Europejskiej cała Dolna i środkowa dolina Wisły zostaje objęta ochroną na poziomie unijnym. Wydaje się, że ekolodzy mogą spać spokojnie. Nie na długo. Plan Wielkiej Kaskadyzacji Wisły wciąż rozpala umysły lobby hydrotechnicznego.
W 2015 roku Instytut Morski w Gdańsku rozmywa wszelkie wątpliwości co do celu powstania stopnia Siarzewo publikując rozległą analizę korzyści jakie przyniesie kompletna kaskadyzacja Wisły, której stopień w Siarzewie ma być początkiem. Chodzi tu o rozbudowę drogi śródlądowej E40, która ma połączyć Morze Czarne z Bałtykiem.
Po stronie Polskiej zagrożone będą nie tylko ekosystemy dolnej i środkowej Wisły, gdzie ma powstać w sumie 9 stopni wodnych wraz z elektrowniami ale i też obszary specjalnej ochrony siedlisk i ptaków na wschód od Warszawy, które mają być przecięte wg planów wielkim sztucznym kanałem żeglugowym łączącym Wisłę z Brześciem. W samym raporcie można przeczytać, że:
“szczególnie zagrożone są taksony charakterystyczne dla siedlisk mokrych, wilgotnych i świeżych. Stopień ich zaniku związany będzie bezpośrednio ze stopniem przekształcenia siedlisk. Wykonanie wielokilometrowego kanału żeglugowego, dodatkowo połączonego rzekami z portami morskimi, zwiększy prawdopodobieństwo rozprzestrzeniania się antropofitów (roślin obcego pochodzenia) w tym także gatunków uznanych za inwazyjne. Skala przemiany szaty roślinnej wynikająca z budowy drogi wodnej E40 na tym etapie nie jest możliwa do oceny. Wykopanie kanału spowoduje prawdopodobnie zmianę naturalnych rytmów zróżnicowanego poziomu wody, co jest bardzo istotne dla prawidłowego rozwoju starorzeczy, wszystkich rodzajów łąk i zarośli w dolinach rzecznych a także torfowisk, borów bagiennych, łęgów czy olsów. Infrastruktura związana z budową i ruch pojazdów budowlanych będą utrudniały przemieszczanie się gatunków płazów i gadów a także eliminowały ich liczebność. Budowa kanału przede wszystkim, ale także jego późniejsze użytkowanie spowoduje istotny spadek różnorodności gatunkowej drobnych ssaków oraz płoszenie gatunków średnich i dużych. Oddziaływania na ptaki będą wynikały z utraty części naturalnych siedlisk objętych pracami hydrotechnicznymi oraz pogorszeniem się warunków środowiskowych podczas prac budowlanych.“
Odpowiedzią na te wszystkie “problemy” jest dla wizjonerów drogi E40 zastosowanie “kompensacji środowiskowej”, która ma polegać na wyławianiu zagrożonych gatunków fauny i flory i przenoszeniu ich na sztucznie stworzone siedliska. Jednak sami autorzy nie znają skali czasowej, w jakiej przenoszone taksony przyzwyczają się do nowych warunków a to wydaje się mało prawdopodobne gdyż człowiek przy swoich atrybutach finansowych i planistycznych nigdy nie dorówna procesom naturalnym, które trwały od zarania dziejów. Jak na razie czeka nas przynajmniej 30 lat systematycznego niszczenia obszarów Natura 2000 i dziesiątki miliardów złotych z kieszeni podatników wydanych w tym celu. Fundacja Centaurus nie może się na to zgodzić!

Darowizna na Folwark

Czekają na Twój gest!

ApeleObecnie ratowaneSamicaWszystkie
22 czerwca 2021

Szkiełka

Czas, jaki został koniom, które mają wyrok śmierci, odmierza się wagą i miarkami owsa. Te utuczone jadą do rzeźni na już, te, na które jak mówią handlarze "można jeszcze wrzucić…
CZYTAJ DALEJ
ApeleObecnie ratowaneSamicaWszystkie
21 czerwca 2021

Ciapka

Kochana Ciapko. Przepraszamy, że po latach pracy dla człowieka masz handlarski sznur na głowie i kilka dni życia. Przepraszamy, że masz zaprowadzić swoje własne dziecko na rzeź. Nie możesz nic…
CZYTAJ DALEJ
ApeleObecnie ratowaneSamicaWszystkie
21 czerwca 2021

Maja

Patrzysz na zrozpaczoną Maję karmiącą swoje ukochane dziecko i wiesz, że życie dla nich się już skończyło. Dla nich rozpoczęło się już umieranie. Ich zegar niebawem zakończy odliczanie. Z hukiem…
CZYTAJ DALEJ
ApeleObecnie ratowaneSamicaWszystkie
16 czerwca 2021

Pętelka

Gdybyście ją poznali, polubilibyście ją. Bo Pętelkę lubili wszyscy. Duża łagodna oślica z imponującymi uszami topiła lód w najtwardszych sercach. I gdziekolwiek nie mieszkała to zawsze miała wianuszek wielbicieli. To…
CZYTAJ DALEJ

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z tym, co się dzieje w świecie zwierząt, przyrody i ekologii.
Zapisz się do naszego newslettera!

Zobacz zasady ochrony danych osobowych CZYTAJ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close