Aktualnie ratujemy
Biegiem po zdrowie i lepsze samopoczucie

Zimowe miesiące nie sprzyjają aktywności fizycznej. Znacznie wygodniej spędzić je w fotelu lub na kanapie z książką w dłoni, czy nadrabiając ulubiony serial. Kiedy jednak zza chmur wygląda słońce, pogoda dopisuje, niemal zbrodnią jest spędzać kolejne popołudnia w domu! Może spacer do parku? Może rower? A może... bieganie?


    Nie ma co ukrywać, niemal każdy z nas ma noworoczne postanowienie, aby "wziąć się za siebie". Schudnąć, nabrać formy, czy po prostu zacząć ćwiczyć dla lepszego samopoczucia. Potem jednak pojawia się cała masa wymówek: karnet na siłownię drogi, sprzęt, by kupić go do domu, drogi, roweru nie ma gdzie trzymać, rolki są dla dzieci. Może więc bieganie? Nie! Bieganie nie jest dla mnie!
    Założysz się, że jest inaczej? Czy kiedykolwiek spróbowałeś tej najtańszej aktywności fizycznej na świecie? Nawet jeśli, pewnie bardzo szybko się zniechęciłeś, prawda? Dlatego spróbuję przekonać Cię, że bieganie nie jest tylko dla wybrańców.


    Zadyszka, zmęczenie, pot to naprawdę nic przyjemnego. Trudno się z tym nie zgodzić. Jednak codzienny jogging ma tak wiele zalet, że z łatwością przysłaniają one wszelkie niedogodności. Co możesz zawdzięczać bieganiu? Z pewnością dużo zdrowsze serce. Choć nie myślimy o tym na co dzień, to organ ten wykonuje bardzo ważną i ciężką pracę, by utrzymać nas przy życiu. Niewytrenowany mięsień sercowy ma objętość ok. 600-700 cm3, natomiast wytrenowany od 1000 do 1400 cm3. Zmniejsza się ilość uderzeń na minutę, przerwy między kolejnymi impulsami wydłużają się, przez co serce ma czas na pełne dokrwienie. Silniejsze będzie pracować i służyć nam znacznie dłużej i sprawniej, niż to niewytrenowane. Dzięki biegom znacznie zmniejsza się ryzyko chorób serca i zawałów.


    Z pracą serca wiąże się także dokrwienie i dotlenienie poszczególnych części ciała. Skorzysta na tym nasz mózg, zyskując większą sprawność, a także skóra – bardziej ukrwiona staje się po prostu ładniejsza i wolniej się starzeje. Badania dowiodły, że uprawianie joggingu w młodości sprawia, że trenujący są młodsi biologicznie od swoich rówieśników nawet o 10 lat.


    Bieganie wpływa korzystnie nie tylko na naszą skórę, ale także sylwetkę – dzięki regularnym przebieżkom schudniemy i wymodelujemy ciało, a musisz przyznać, że  to jest właśnie jeden z powodów, dla którego kiedyś postanowiłeś pobiegać. Wzmacniają się także nasze stawy, dzięki regularnemu ruchowi, dotlenieniu i ukrwieniu, które pomaga pozbyć się z ciała toksyn. Zwiększa się także gęstość mineralna kości, dzięki czemu stają się bardziej odporne na wszelkie dolegliwości i urazy.


    Wydaje Ci się, że nie możesz biegać, bo jesteś chorowity i po pierwszym joggingu dopadnie Cię przeziębienie? Może więc czas wzmocnić nieco odporność? Bieganie na świeżym powietrzu uodparnia organizm i hartuje go. Biegacze chorują rzadziej, a jeśli już faktycznie przydarzy się jakaś infekcja, dużo łatwiej jest ją wyleczyć, przebiega także znacznie łagodniej. Przy regularnych treningach zwiększa się także odporność na nagłe skoki ciśnienia – dzięki temu pożegnasz się z ospałością czy ciągłymi bólami głowy, które wcześniej Cię męczyły.


    Zastanawiałeś się czasem, co niektórzy widzą w bieganiu, że uprawiają jogging z takim zapałem? Odpowiedź jest bardzo prosta: podczas biegu uwalniane są endorfiny, zwane także "hormonem przyjemności", które działają trochę jak narkotyk – w końcu kto z nas może się oprzeć uzależnieniu od szczęścia? Dzięki temu jesteśmy dużo bardziej zrelaksowani niż po odpoczynku na kanapie i bardziej odporni na stres – skupiając się na biegu, wszystkie problemy zostawiamy za sobą.
    Chyba nie muszę dłużej przekonywać Cię, że warto zacząć biegać. Jogging wydaje się sportem wręcz idealnym – nic nie kosztuje, a ma tyle zalet!
    Pewnie wciąż masz wątpliwości i uważasz, że bieganie nie jest dla Ciebie. Tutaj nie chodzi o umiejętności, a o to, by odpowiednio zacząć.

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Na początek warto skonsultować się z lekarzem, który przeprowadzi odpowiednie badania wykluczające przeciwwskazania do uprawania joggingu. Mogą to być choroby serca, cukrzyca, nadmierna otyłość, ostre zapalenie nerek czy ostre postaci chorób infekcyjnych. Jest to konieczne, aby nie zrobić sobie krzywdy. Jeśli badania lekarskie wykluczą choroby uniemożliwiające jogging, musisz znaleźć odpowiedni strój. Nie musi być markowy ani profesjonalny: na początek wystarczy Ci to, co znajdziesz w szafie: dres i wygodne, sportowe buty. Pamiętaj, by nie ubierać się za grubo: jeśli wyjdziesz na zewnątrz i będzie Ci chłodno, to jest to odpowiedni strój: w czasie bieg się rozgrzejesz. Latem wystarczy luźna koszulka i spodenki.


    Bardzo ważna jest także rozgrzewka, aby uniknąć kontuzji. Wykonuj ćwiczenia dokładnie, rozgrzewając każdy mięsień. Po rozgrzewce możesz zacząć biec – nie za szybko, znajdź swoje tempo. Nie musisz przecież od razu przebiegać sprintem wielu kilometrów! Pamiętaj, że sportowcy zaczynali dokładnie tak, jak Ty – od krótkich przebieżek, przerywanych marszem na odpoczynek. Twoje tempo może mieć nawet prędkość szybkiego marszu – i nie ma w tym nic złego. Z czasem zauważysz, że jesteś w stanie biec dłużej i intensywniej, jednak na efekty trzeba cierpliwie poczekać – a później cieszyć się nimi! Kroki niech będą jak najkrótsze – wymagają znacznie mniejszego zużycia energii, więc nie zmęczysz się tak szybko. Stawiaj całe stopy na podłożu i oddychaj jednocześnie przez nos i usta. Nie nabieraj powietrza jedynie nosem, bo szybko zacznie brakować Ci tchu.


    Gdy skończysz bieg, nie kończ jeszcze treningu – póki mięśnie są rozgrzane, wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających. Nie zaczynaj i nie kończ treningu gwałtownie, dzięki temu unikniesz wielu urazów.
    Mierz siły na zamiary i spokojnie obserwuj efekty. Z czasem zauważysz postęp, jednak tylko rozsądne podejście do biegania pozwoli Ci prawdziwie cieszyć się treningiem.
    Bieganie chyba nie wydaje się już takie straszne, prawda? Warto spróbować, nawet nie dla samej przyjemności z biegu, ale także szeregu korzyści, które na nas czekają przy regularnym joggingu. Podejdź do tego z głową, a szybko zauważysz, że bieganie może być naprawdę przyjemne!

Zdjęcia

Szczekają o pomoc Mini Farma Eko Klub Księga gości Adopcja realna Adopcja wirtualna Metamorfozy Galeria zdjęć Kwestarnia Paka dla zwierzaka Folwark zwierzęcy Sklep charytatywny Ślub z Centaurusem
Kontakt
Fundacja Centaurus
ul. Wałbrzyska nr 6-8
52-314 Wroclaw

kontakt@centaurus.org.pl
tel. 518 569 487 lub 518 569 488

PKO BP 15 1020 5226 0000 6002 0220 0350

Swift/Bic: BPKOPLPW
IBAN: PL15102052260000600202200350
Dla wpłat zza granicy i wpłat stałych (Raiffeisen Bank):
PL36 1750 1064 0000 0000 2257 6747 (wpłaty w PLN)
PL17 1750 1064 0000 0000 2257 6798 (wpłaty w EUR)
Jeśli chcesz zostać szybko poinformowany o wyniku akcji - podaj w tytule wpłaty dodatkowo swój nr telefonu. Zadzwonimy lub otrzymasz sms!